Rewolucja SiC w ładowaniu samochodów elektrycznych

| Gospodarka Zasilanie

Inteligentne rozwiązania w zakresie ładowania prądem stałym odgrywają kluczową rolę w elektryfikacji, zwiastując rozwijający się rynek technologii SiC. Pojawienie się ładowania EV DC stanowi obiecujące przedsięwzięcie biznesowe dla firm specjalizujących się w energoelektronice. Rynek ten charakteryzuje się długoterminową rentownością ze względu na ciągłą rozbudowę infrastruktury ładowania i nadchodzącą potrzebę wymiany istniejącej infrastruktury.

Rewolucja SiC w ładowaniu samochodów elektrycznych

Ładowarki prądu przemiennego mają działać z systemami OBC (on-board charger) w pojazdach, dopóki infrastruktura prądu stałego nie stanie się powszechnie dostępna, co ma potrwać 10-15 lat, ogłasza Yole Group w swoim raporcie DC Charging for Automotive na rok 2024. Do 2029 r. rynek systemów ładowania DC wzrośnie do 23 mld dolarów. W 2023 r. na rynku dominowały ładowarki o mocy od 50 do 150 kW, ale zauważalny jest wzrost popytu na ładowarki o większej mocy - zwłaszcza przekraczającej 150 kW. Do roku 2029 prymat rynkowy pod względem wartości - szacowanej na 9,2 mld dolarów - przypadnie ładowarkom o bardzo dużej mocy 150-350 kW.

- Główne trendy obserwowane w ładowarkach EV DC obejmują dwa kluczowe zagadnienia: wzrost maksymalnego napięcia ładowarki z 500 do 1000 V, aby objąć zarówno akumulatory 400, jak i 800 V, oraz podnoszenie poziomów mocy do ponad 350 kW w celu niezwykle szybkiego ładowania. Jednak ładowarki o mocy nominalnej przekraczającej 350 kW przewyższają obecne możliwości ładowania większości pojazdów elektrycznych - mówi dr Hassan Cheaito, analityk Yole Group ds. technologii i rynku w zakresie energoelektroniki.

Tranzystory krzemowe, w szczególności dyskretne tranzystory IGBT i MOSFET, pozostają powszechne w ładowarkach EV DC. Stosowanie układów SiC MOSFET jest napędzane przez takie czynniki, jak mniejsza powierzchnia zajmowana przez ładowarki, zwiększone możliwości termiczne (co skutkuje prostszymi i bardziej ekonomicznymi systemami chłodzenia) oraz wyższe napięcie przebicia wynoszące 1200 V. Wpływ tych parametrów, w połączeniu z korzystnym zwrotem z inwestycji (szczególnie w przypadku stacji ładowania o wysokim stopniu wykorzystania) sprzyja powszechnemu zastosowaniu technologii SiC. W ultraszybkich ładowarkach coraz częściej wykorzystywane są systemy chłodzenia cieczą, a rosnące zainteresowanie rozciąga się nawet na urządzenia o niższym poborze mocy w pomieszczeniach mieszkalnych, gdzie redukcja hałasu jest krytycznym czynnikiem.

fot. IONITY MEDIA DOWNLOADS

źródło: Yole Group